INNOWACJE PEDAGOGICZNE I PROGRAMY EDUKACYJNE REALIZOWANE W ROKU SZKOLNYM 2023/2024
1. INNOWACJA PEDAGOGICZNA Z ELEMENTAMI ARTETERAPII “SMACZNIE, ZDROWO, KOLOROWO”
GŁÓWNE ZAŁOŻENIA INNOWACJI:
Innowacja pedagogiczna „Smacznie, zdrowo, kolorowo” została opracowana, kształtowania świadomości prozdrowotnej wśród przedszkolaków. Zgodna jest z założeniami Podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Tematyka innowacji pedagogicznej poszerza edukację zdrowotną dzieci w przedszkolu, wspiera ich wszechstronny rozwój tak, aby mogły cieszyć się zdrowiem i pełnią życia. Adresowana jest do dzieci 4-letnich w gr. „Muchomorki”.
CELE INNOWACJI
Cele ogólne:
- kształtowanie postaw prozdrowotnych dzieci w wieku przedszkolnym
- rozwijanie zainteresowań i umiejętności kulinarnych
- wykorzystanie elementów arteterapii w rozwoju dzieci
- zapoznanie dzieci ze zdrowym stylem życia
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- wie i potrafi przygotować smaczne i zdrowe przetwory owocowo- warzywne.
- pamięta o zachowaniu zasad higieny tj. mycie warzyw i owoców przed spożyciem
- zna piramidę żywienia i wie, jakie produkty wchodzą w jej skład
- pogłębia wiedzę na temat zdrowego odżywiania
- zwraca uwagę na potrzebę aktywności fizycznej dla zachowania zdrowia
- pogłębia wiedzy na temat dobroczynnego wpływu bajek terapeutycznych na zdrowie psychiczne dziecka
METODY I FORMY PRACY
Metody oparte na słowie:
- pogadanka, dyskusja, wiersze, bajki i opowiadania, opis, objaśnienie, rozmowa połączona z pokazem sposobu przygotowywania posiłków dla dzieci, instrukcje.
Metody czynne:
- zajęć praktycznych, samodzielnych doświadczeń, kierowana własną działalnością, zadań stawianych dziecku.
Metody percepcyjne:
- obserwacja, pokaz, film, demonstracja.
Formy pracy:
- indywidualna
- praca z całą grupą
- zespołowa
- Zdrowy styl życia – jak zadbać o siebie, aby być zdrowym?
- Zdrowie na talerzu, czyli co jeść aby być zdrowym, zapoznanie z piramidą żywienia, zwrócenie uwagi na spożywanie zdrowych pokarmów, unikanie słodyczy.
- Wpływ przyrody na zdrowie człowieka – dbałość o rośliny, zwierzęta, czystą wodę i powietrze.
- Wpływ wysiłku fizycznego na zdrowie fizyczne i psychiczne człowieka.
- Nasze zdrowie psychiczne- jak odpoczywać i relaksować się.
- 6. Przeciwdziałanie powstawaniu wad postawy – wzmacnianie mięśni i dbałość o prawidłową postawę ciała.
- Wpływ bajek terapeutycznych na zdrowie psychiczne dziecka.
- Bawię się kolorami- zabawy plastyczne.
- Rola służb ratowniczych i znajomość telefonów alarmowych.
EWALUACJA
Ewaluacja przeprowadzona zostanie na drodze obserwacji dzieci po względem:
– zainteresowania podczas zajęć,
– zaangażowania i czynnego udziału w zajęciach,
– starannego wykonywania zadań, służących utrwaleniu wiedzy i umiejętności,
– zadawania pytań dotyczących poruszanego tematu,
– swobodnych wypowiedzi na temat omawianych treści,
– odpowiadania na pytania nauczyciela, wykazywania się wiedzą i zrozumieniem tematu.
2. INNOWACJA “PRZEDSZKOLAK- POLAK- EUROPEJCZYK- OBYWATEL ŚWIATA”
GŁÓWNE ZAŁOŻENIA INNOWACJI:
Naszej innowacji przyświeca idea wychowania przedszkolaka świadomego przynależności do własnego kraju, ale również do Europy, jako grupy państw zjednoczonych w Unii Europejskiej wspólnotą nie tylko jednego kontynentu, ale również interesów, celów i dążeń. Treści z zakresu prezentowanego programu chcemy także rozszerzyć o wiadomości dotyczące nie tylko państw przynależących do Unii Europejskiej, ale również innych, usytuowanych geograficznie w Europie, a także położonych na pozostałych kontynentach. Tematyka przynależności narodowej i unijnej a także różnorodności kulturowej i rasowej choć dość abstrakcyjna, dla dzieci w wieku przedszkolnym, jest bardzo istotna, dlatego chcemy przybliżyć ją naszym wychowankom w sposób interesujący, przystępny i usystematyzowany. Mamy świadomość, że dzieci w wieku przedszkolnym są bardzo ciekawe świata, a przy tym empatyczne, dlatego chcemy przybliżyć im nie tylko zjawiska przyrodniczo-geograficzne, ale także uzmysłowić różnorodność kulturową ludzi mieszkających w różnych częściach świata.
Tworząc tą innowację stawiałyśmy sobie za cel wychowanie małego Polaka patrioty, który wie, że jego domem jest Polska, natomiast Unia Europejska , to taki drugi dom, w którym „nie trzeba” a po prostu „warto być”.
Chcemy, aby nasi wychowankowie wiedzieli, co kryje się pod pojęciami „Unia Europejska”, tolerancja i poszanowanie odmienności kulturowej i rasowej. Planowane treści będziemy przekazywać dzieciom na zajęciach grupowych i indywidualnych. Na zajęciach z dziećmi chciałybyśmy posłużyć się metodami twórczymi, umożliwić dzieciom aktywne działanie, eksperymentowanie i odkrywanie wiedzy na temat własnego kraju i innych krajów Europy i świata. Naszym priorytetem jest, by wychowankowie dowiedzieli się, co łączy wszystkich ludzi żyjących na Ziemi, ale również, aby dostrzegli odmienność i to nie tylko tą przyrodniczo-architektoniczną, ale przede wszystkim tą związaną z tradycją, kulturą i językiem poznawanych krajów.
Chciałybyśmy, aby realizacja tej innowacji przyczyniła się do wychowania „małych Polaków”, którzy w życiu będą kierowali się zasadą poszanowania różnorodności i odmienności innych ludzi. Przyświeca nam cel wychowania dzieci ciekawych świata, innych kultur i zwyczajów, ale zawsze chętnie powracających do korzeni, do Polski, umiejących docenić piękno przyrodnicze ojczyzny, bogactwo architektoniczne polskich miast i walory tradycji regionów kraju, w którym, żyją i mieszkają.
CELE INNOWACJI
Cel strategiczny:
- Kształtowanie wśród dzieci miłości do ojczyzny, poczucia przynależności do Unii Europejskiej i poszanowania odmienności i różnorodności kultur i tradycji.
Cele główne:
- Kształtowanie postawy szacunku i miłości do ojczyzny
- Kształtowanie poczucia przynależności do Europy jako unii zjednoczonych Państw
- Poznawanie życia ludności w różnych krajach świata,
- Rozwijanie zainteresowań innymi kulturami i grupami etnicznymi,
- Kształtowanie szacunku do przedstawicieli różnych narodowości, ras i grup etnicznych
Cele szczegółowe:
- Przybliżenie dzieciom symboli narodowych jako synonimów polskości
- Zapoznanie z wyglądem globusa, prezentacja kontynentów
- Poznanie Europy jako kontynentu.
- Wzbogacenie wiedzy dzieci o język, flagę oraz stolicę wybranych państw poszczególnych kontynentów
- Poznanie wybranych języków
- Przybliżenie dzieciom znanych postaci wybranych krajów.
- Poznanie ważnych ciekawostek geograficznych, zabytków i arcydzieł wybranych Państw.
- Poznanie narodowych potraw, tańców oraz zwyczajów wybranych krajów świata.
- Kształtowanie postawy pożądanej społecznie – pełnej szacunku i tolerancji wobec różnorodności i odmienności kulturowej
- Wychowanie podopiecznych w duchu wartości szacunku i tolerancji
METODY I FORMY PRACY
Metody:
Aby osiągnąć założone cele innowacji należy stosować różnorodne metody pracy:
- słowne – opowiadanie, wyjaśnienie, opis, przekazywanie informacji, rozmowy, instrukcje, pogadanki, zagadki
- problemowa – dyskusja, burza mózgów,
- oglądowe – obserwacje, pokazy, osobisty przykład nauczyciela, prezentacje multimedialne, oglądanie albumów, atlasów, udział w przedstawieniu
- czynne – samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych dziecku, kierowanie działalnością dziecka, wycieczki
Formy:
Stosuje się wszystkie formy pracy w zależności od potrzeb realizowanego działania:
- indywidualną,
- zbiorową
- grupową
DZIAŁANIA W RAMACH INNOWACJI
Działania edukacyjne podczas realizacji innowacji będą dostosowane do możliwości intelektualnych dzieci. Realizacja innowacji będzie trwała od września do czerwca i będzie odbywać się w grupie przedszkolnej ,,Jeżyki” dzieci 6 –letnich. W każdym miesiącu na realizację projektu poświęcać się będzie dwa zajęcia powiązane ze sobą tematycznie i każdemu miesiącowi nadana zostanie z tej racji specjalna nazwa. Praca z innowacją pedagogiczną rozpocznie się „miesiącem francuskim” (wrzesień). W tym czasie dzieci zapoznają się też z pojęciem: „Unia Europejska” i dowiedzą się, że Polska jest integralną częścią struktur europejskich. Kolejno realizowane będą zajęcia usystematyzowane w miesięczne bloki tematyczne, np. „słowiański”, ”wschodnioeuropejski”, „skandynawski” itd. Zajęcia wzbogacą wiedzę dzieci o różne, wybrane kraje Europy, Afryki, Azji, Australii, Ameryki Północnej i Ameryki Południowej, przy wykorzystaniu prezentacji multimedialnych, oglądaniu albumów , zdjęć , filmików, rozmów i pogadanek i innych środków uprzystępniających wiedzę, w zależności od potrzeb i uznania nauczycieli. Na zajęciach będziemy motywować dzieci do podejmowania aktywności z zakresu edukacji językowej, matematycznej, przyrodniczej, muzycznej, plastycznej i technicznej, a także ruchowej. Mamy świadomość, że jedynie wzajemna korelacja wszystkich tych działalności przyniesie pełną realizację zamierzonych celów.
EFEKTY INNOWACJI
Dziecko:
- Wskaże na mapie wybrane kontynenty i państwa
- Rozpoznaje flagę UE i flagi innych państw
- Zna zwyczaje i tradycje omawianych państw
- Osłucha się z wybranymi językami
- Pozna zabytki, potrawy i sławnych ludzi omawianych państw
- Rozumie pojęcie tolerancja
- Rozumie, co to znaczy być tolerancyjnym
- Wie, że należy szanować odmienność drugiego człowieka
Nauczyciel:
- Rozwijanie pozytywnych relacji rodzic – dziecko – nauczyciel
- Stworzenie dzieciom sytuacji pozwalających spędzać czas z rodzicami
- Prezentowanie efektów własnej pracy
- Wzbogacanie własnego warsztatu pracy
- Pokazanie siebie jako osobę twórcza i aktywną
Przedszkole:
- Rozszerzenie oferty edukacyjnej przedszkola
- Promocja przedszkola w środowisku lokalnym
- quiz dla dzieci poświęcony tematyce poznanych państw
- wpisy w dziennikach, planach miesięcznych
3. INNOWACJA “SPORT I TANIEC TO ZABAWA, A DLA ZDROWIA ŚWIETNA SPRAWA”
AUTORZY INNOWACJI: mgr Danuta Roszkowska, mgr Iwona Kiełczewska,
mgr Dorota Piątak, mgr Hanna Drzyzguła,
MIEJSCE REALIZACJI: Przedszkole Miejskie Nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi
„Leśna Kraina” w Ostrołęce
RODZAJ INNOWACJI: innowacja pedagogiczna
INNOWACJA KIEROWANA DO: dzieci 5 letnich z grupy integracyjnej „Motylki”
TERMIN REALIZACJI: w roku szkolnym 2023/ 2024
Aktywność ruchowa stanowi naturalną potrzebę każdego człowieka i jest przejawem życia towarzyszącym mu przez całe życie już od momentu urodzenia. Wszelkiego rodzaju aktywność fizyczna i ruchowa pozytywnie wpływa na kształtowanie organizmu człowieka, na jego zdrowie i prawidłowy rozwój. Szczególnie ważną rolę odgrywa u dzieci w wieku przedszkolnym, które znajdują się w fazie intensywnego wzrostu, kształtowania osobowości oraz przyswajania określonych umiejętności i zdobywania nowych doświadczeń. Ruch jest naturalną potrzebą dziecka, a odpowiednia aktywność ruchowa jest dziecku niezbędna dla zapewnienia prawidłowego rozwoju fizycznego, umysłowego, motorycznego i społecznego. Jest podstawowym atrybutem życia, który daje dziecku możliwości do spontanicznego wyrażania siebie, swoich uczuć i emocji. Zabawy ruchowe rozwijają pamięć i wyobraźnię twórczą, kształtują osobowość dziecka i takie cechy charakteru jak: samodzielność, zdyscyplinowanie, dokładność, współpracę w grupie, rozwijają społecznie. Wykształcenie u dziecka w wieku przedszkolnym nawyku codziennej aktywności fizycznej wytworzy w nim potrzebę aktywnego sposobu spędzania czasu wolnego, co będzie kontynuowane w dorosłym życiu. Występujący u dzieci „głód ruchu” jest wyrazem podświadomej chęci zaspakajania tej potrzeby jako niezbędnego czynnika stymulującego ich rozwój. W obecnych czasach obserwuje się zmniejszoną aktywność ruchową u dzieci, która została stłumiona przez złe nawyki cywilizacyjne. Dzieci coraz więcej czasu spędzają przed komputerem, smartfonem, tabletem, telewizorem, co niekorzystnie wpływa na ich zdrowie zarówno fizyczne, jak i psychiczne.
Dlatego kierując się troską o zdrowie i sprawność fizyczną naszych wychowanków opracowałyśmy innowację pedagogiczną pod hasłem: „Sport i taniec to zabawa, a dla zdrowia świetna sprawa”, która będzie zawierała urozmaicone propozycje ćwiczeń gimnastycznych, zabaw ruchowych, zabaw przy muzyce i tańców w oparciu o metody i formy z zakresu edukacji ruchowej. Innowacja realizowana będzie podczas pobytu dzieci w przedszkolu.
CELE INNOWACJI:
Cel główny:
- propagowanie zdrowego stylu życia poprzez rozbudzanie w przedszkolakach zainteresowania i odczuwania potrzeby systematycznego uczestnictwa w różnorodnych formach aktywności ruchowej
- zachęcanie do aktywnego wypoczynku i uprawiania sportów
- rozwijanie, zwiększenie możliwości, umiejętności i sprawności fizycznych dzieci.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- rozumie potrzebę dbania o swoje zdrowie i sprawność fizyczną;
- zaspokaja potrzebę ruchu chętnie uczestnicząc w zabawach ruchowych i muzycznych, ćwiczeniach gimnastycznych
- dokładnie i starannie wykonuje ćwiczenia;
- wyraża siebie podczas tańca doskonaląc poczucie rytmu, słuchu, swobodę i płynność ruchów
- potrafi współpracować z grupą oraz w zespole w czasie ćwiczeń i zabaw ruchowych
- poznaje zasady rywalizacji sportowej i potrafi radzić sobie z przegraną
- ma możliwość pokonywania własnych słabości i rozbudzania wiary w siebie
- kształtuje umiejętność rozładowywania napięć i emocji poprzez udział w różnych formach aktywności ruchowych
- zna różne sposoby aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu
- uważnie słucha i stosuje się do poleceń nauczyciela
- przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas ćwiczeń i zabaw ruchowych zarówno w sali, jak i na powietrzu
- integruje się z grupą i czerpie radość ze wspólnych zabaw.
METODY I FORMY PRACY:
Właściwy dobór metod i form pracy z dzieckiem zapewniają wychowankowi osiągnięcie sukcesów rozwojowych w atrakcyjny, twórczy oraz aktywny sposób. Dobór metod zależy od indywidualnych możliwości dzieci. W innowacji przeważają metody aktywizujące, a zarazem motywujące dziecko do działania i umożliwiające praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy. Stosowane metody i formy mają głównie na celu wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dziecka oraz kształtowanie poczucia wiary w swoje możliwości.
METODY ODTWÓRCZE
Do metod odtwórczych należą:
1) Metoda zabawowo – naśladowcza
W zajęciach ruchowych prowadzonych tą metodą dziecko uczy się ilustrowania ruchem wybranej treści. Uwaga dziecka skupia się najczęściej na zjawiskach i przedmiotach będących w ruchu. Ruchy wykonywane przez dziecko nie muszą być dokładnym odtworzeniem zaobserwowanych czynności i zjawisk. Należy umożliwić dziecku podejmowanie własnej inicjatywy według jego wyobraźni.
2) Metoda bezpośredniej celowości ruchu (zadaniowa)
Metoda ta polega na tym, że nauczyciel stwarza sytuację zadaniową, polecając dzieciom wykonanie prostego zadania w odpowiednio dobranej pozycji wyjściowej z przyborem (lub bez niego).. Celem bezpośrednim dla dzieci jest wykonanie zadania.
3) Metoda ścisła
Metoda ścisła jest ona najstarszą stosowaną metodą w wychowaniu fizycznym dzieci. Metoda ścisła polega na ruchu odwzorowanym z pokazu lub wykonywanym na podstawie słownego ujęcia ruchu. Ćwiczenia wykonywane są jednakowo przez wszystkich ćwiczących, na komendę lub w podanym rytmie.
METODY TWÓRCZE
1) Metoda opowieści ruchowej Josefa Gotfryda Tulina
Metoda Thulina polega na ilustrowaniu przez dzieci ruchem słów historyjki opowiadanej przez nauczyciela, treści bajek i baśni, opowiadań, czynności ludzi lub zwierząt. Chcąc uniknąć naśladowania nauczyciel nie prezentuje dzieciom swoich pomysłów na ruch. To właśnie zadaniem dzieci jest ilustrowanie wypowiadanych przez nauczyciela słów, a nie powtarzanie zaproponowanych gestów. Zabawy metodą opowieści ruchowej powinny zawierać ruch o różnym charakterze np. bieg, skoki, rzuty, chwyty, czworakowanie, pełzanie, ciągnięcie, pchanie, wspinanie, noszenie itp.
2) Metoda ruchowej ekspresji twórczej Rudolfa Labana
Zwana też metodą improwizacji ruchowej, gimnastyki ekspresyjnej, twórczej
i utanecznionej. Metoda R. Labana wpływa na rozwój i sprawność fizyczną dziecka. Wykorzystuje inwencję twórczą dziecka, jego pomysłowość i doświadczenia ruchowe. Posługuje się m.in. ćwiczeniami i zabawami muzyczno-ruchowymi, tańcem, improwizacją ruchową, pantomimą, zabawami rytmiczno-tanecznymi, opowieścią ruchową, naśladownictwem.
3) Metoda twórcza Carla Orffa
Głównym celem tej metody jest wzbudzanie aktywności dziecięcej poprzez dźwięki, improwizację, ruch i słowo. Pozwala na twórczą samodzielność dzieci poprzez powiązanie muzyki z ruchem i słowem. W metodzie C. Orffa wykorzystuje się legendy, baśnie, bajki, zabawy, pieśni, tańce oraz instrumenty muzyczne o nieskomplikowanej technice gry (bębenki, tamburyna, kołatki, grzechotki, trójkąty, dzwonki melodyczne).
4) Ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne
W metodzie tej ruch jest narzędziem wspomagającym rozwój psychoruchowy dziecka i formą terapii zaburzeń tego rozwoju. Jej ideą jest posługiwanie się ruchem rozwijającym świadomość własnego ciała, świadomość przestrzeni i działania w niej, a także umiejętność i potrzebę dzielenia jej z innymi ludźmi, prowadzącą do nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu. Dzięki ćwiczeniom dziecko zaspokaja potrzebę kontaktu z drugą osobą, nawiązania bliskich relacji z dorosłym lub innym dzieckiem.
5) Gimnastyka rytmiczna A. i M. Kniessów
Gimnastyka Kniessów opiera się na ruchu naturalnym, zrytmizowanym oraz ekspresyjnym. Celem tej metody jest kształtowanie i rozwój fizyczny dziecka przez ruch, muzykę. Ważną rolę odgrywają przybory do ćwiczeń ruchowych i wytwarzania dźwięków. W tej metodzie nauczyciel może bardziej wyeksponować ruch twórczy, zadania otwarte, improwizację ruchową, współpracę z partnerem i z grupą. Ćwiczenia odbywają się na wszystkich grupach mięśniowych z uwzględnieniem automasażu. Jednocześnie uwrażliwia się dziecko na piękno muzyki klasycznej. W metodzie tej główny nacisk kładzie się na ruch.
6) Metoda aktywnego słuchania muzyki według Batii Strauss
Metoda oparta na aktywnym słuchaniu i wykonywaniu prostych ruchów rytmicznych i tanecznych z wykorzystaniem muzyki klasycznej. Metoda ta obejmuje: wysłuchiwanie utworu muzycznego, opowieść muzyczno-ruchową, ilustrację treści utworu ruchem, tworzenie orkiestry z dyrygentem, grę na instrumentach perkusyjnych.
7) Metoda KLANZY
Metoda Klanzy opiera się na wielokierunkowej aktywności dziecka, łączy w sobie ruch, muzykę, taniec, działania plastyczne, działania poznawcze. Metoda oparta na różnego rodzaju zabawach i grach, m.in. celem integracji grupy rówieśniczej. Gry i zabawy zapewniają dobrowolność uczestnictwa, wykluczają rywalizację, pozwalają na możliwość komunikowania się przez ruch, słowo, sztuki plastyczne i inne środki wyrazu. Główną pomocą terapeutyczną w pedagogice zabawy jest duża, kolorowa chusta. Chusta pozwala na rozbudzenie dziecięcej wyobraźni, pomaga w poznaniu siebie nawzajem, jak również wpływa na integrację grupy i wyzwalanie pozytywnych emocji.
METODY CZYNNE
Do metod czynnych należą:
– Metoda samodzielnych doświadczeń
– Metoda zadań stawianych dziecku
– Metoda ćwiczeń
FORMY PRACY:
- indywidualna
- grupowa
- zespołowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
Do środków dydaktycznych zaliczają się:
- konwencjonalne: opowiadania, wierszyki, zdjęcia, ilustracje, przybory gimnastyczne, różnorodne rekwizyty, czasopisma turystyczno – rekreacyjne, sportowe;
- niekonwencjonalne: np.: gazety, rolki po papierze toaletowym, kasztany, gąbki do kąpieli, sznurki, wstążki, kłębki wełny, itp. Stosowanie ich wyzwala inicjatywę i pomysłowość, dzieci wykorzystują doświadczenia w tworzeniu własnych ćwiczeń i zabaw ruchowych. Poszukują sposobów wyrażania swoich emocji i aktywności ruchowej.
- technologiczne: magnetofon, komputer, płyty, odtwarzacz CD, instrumenty perkusyjne.
SPODZIEWANE EFEKTY
Dziecko:
- Wie, jak należy dbać o swoje zdrowie
- Rozumie, jak ważna jest regularna aktywność ruchowa dla zdrowia
- Zna różne formy aktywnego spędzania czasu na powietrzu
- Zna wybrane dyscypliny sportowe
- Chętnie bierze udział w różnorodnych formach aktywności ruchowej: ćwiczeniach porannych i gimnastycznych, zabawach ruchowych i muzyczno – ruchowych, tańcach, spacerach, wycieczkach, zawodach.
EWALUACJA INNOWACJI
Ewaluacja pozwoli sprawdzić, czy uzyskano przewidywane efekty podczas realizacji innowacji pedagogicznej.
Sposoby ewaluacji innowacji:
- analiza dokumentów – zapisy w dzienniku zajęć;
- obserwacja postaw i zachowań dzieci podczas zajęć i zabaw ruchowych, ćwiczeń gimnastycznych, zajęć muzyczno – ruchowych, gier i zabaw sportowych;
- ocena zainteresowania i aktywności dzieci w czasie zajęć i zabaw;
- sprawdzenie umiejętności i wiedzy dzieci poprzez: zagadki, zawody sportowe, prace plastyczne;
- rozmowy z dziećmi;
- dokumentacja fotograficzna z zajęć oraz podjętych przedsięwzięć zamieszczona na stronie internetowej przedszkola.
DOKUMENTOWANIE PODJĘTYCH DZIAŁAŃ
Realizacja innowacji będzie dokumentowana w postaci:
- zapisów w dzienniku zajęć dydaktycznych,
- zdjęć i notatek z przeprowadzonych działań zamieszczonych na stronie internetowej przedszkola
- sprawozdań z realizacji innowacji, które zostaną przedstawione podczas posiedzeń Rady Pedagogicznej podsumowującej pracę dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńczą za I i II semestr w roku szkolnym 2023/ 2024.
4. PROGRAM OGÓLNOPOLSKIEGO PROJEKTU EDUKACYJNEGO “WSPÓLNIE MOCNIEJSI- UCZYMY SIĘ PRZEZ INTEGRACJĘ”
ORGANIZATOR PROJEKTU
Centrum Innowacyjnej Edukacji INTERESTING LESSON Bartosz Jarzynka
AUTOR PROJEKTU
Bartosz Jarzynka
KOORDYNATOR PROJEKTU W PLACÓWCE
Danuta Kobylińska
CELE PROJEKTU
- poprawienie relacji między uczniami w szkole
- rozwijanie umiejętności uczniów i wiedzy w różnych dziedzinach poprzez wspólną integrację
5. PROGRAM ZAJĘC Z HORTITERAPII
ZAŁOŻENIA PROGRAMU
- Program skierowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym zarówno zdrowych, jak i posiadających Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Program zawiera propozycje zajęć warsztatowych i terenowych związanych z pielęgnacją i użytecznością roślin a także biernym i czynnym obcowaniem z przyrodą.
- Zadania dostosowane będą do indywidualnych możliwości intelektualnych i fizycznych dzieci.
- Dzieci będą wykonywały zadania w swoim tempie. Praca niedokończona na jednych zajęciach może być kontynuowana na zajęciach następnych- liczy się efekt końcowy pracy i jej wpływ terapeutyczny.
CELE HORTITERAPII
- Uwrażliwienie dzieci na piękno otaczającej przyrody oraz na estetykę najbliższego otoczenia człowieka, jakim jest ogród przedszkolny.
- Wdrażanie dzieci do pracy na rzecz wspólnego dobra poprzez wspólną pielęgnację żłobkowego ogrodu.
- Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.
- Wykorzystanie właściwości roślin do lepszej jakości życia dzieci poprzez wzbogacenie ich zasobów wiedzy i umiejętności, zasobów słownictwa, zasobów odbieranych bodźców z otoczenia.
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości dzieci poprzez wskazywanie pozytywnych efektów wykonywanej pracy w ogrodzie.
- Rozwijanie poczucia poszanowania pracy własnej i innych.
- Usprawnianie narządów wzroku, słuchu, smaku, ruchu, węchu poprzez wykorzystanie właściwości elementów przyrodniczych: barwy, smaku, zapachów, faktury, plastyczności, wydawanych dźwięków.
- Poprawa kondycji fizycznej i odporności poprzez fizyczne prace w ogrodzie, spacery, zabawy i przebywanie na świeżym powietrzu.
- Rozwijanie spostrzegawczości i umiejętności wyciągania wniosków z zaobserwowanych zjawisk lub wykonanych czynności.
- Wdrażanie nawyku zdrowego odżywiania poprzez wykorzystanie warzyw i owoców do przyrządzania prostych posiłków.
- Rozwijanie zdolności manualnych poprzez wykonywanie precyzyjnych czynności.
- Rozwijanie zdolności społecznych poprzez wspólną pracę i wspólny wysiłek.
- Rozwijanie i utrwalanie nawyku zachowania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania prac ogrodniczych i warsztatowych.
FORMY PRACY
CZYNNE
- aktywna praca fizyczna w ogrodzie przedszkolnym polegająca na wykonaniu określonych zadań związanych z uprawą i pielęgnacją roślin;
- wykonywanie prac plastycznych o tematyce przyrodniczej;
- wykonywanie prac plastycznych z wykorzystaniem materiałów naturalnych;
BIERNE
- obcowanie z przyrodą polegające na spacerowaniu po okolicy, odpoczywaniu w ogrodzie lub parku, wsłuchiwaniu się w dźwięki natury, rozpoznawanie zapachów, smaków;
- wykorzystanie materiałów multimedialnych, książek, prasy, albumów w celu poszerzenia wiedzy o przyrodzie, roślinach, ogrodach.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
narzędzia ogrodnicze, sadzonki, nasiona, podręczniki, ilustracje, czasopisma, prezentacje, surowce naturalne, płyty CD
SPODZIEWANE EFEKTY DLA PRZEDSZKOLA
- uatrakcyjnienie zajęć edukacyjnych
- wzbogacenie oferty edukacyjnej przedszkola
- podniesienie jakości pracy przedszkola
SPODZIEWANE EFEKTY DLA DZIECI
- rozwijanie samodzielności, dokładności i odpowiedzialności
- rozwijanie twórczego myślenia i kreatywności
- zdobywanie umiejętności planowania
- obniżenie poziomu stresu, napięcia oraz występowania zachowań niepożądanych
- zwiększenie pewności siebie i podniesienie poczucia własnej wartości
- poprawa koncentracji uwagi
- poprawa koordynacji wzrokowo- ruchowej i równowagi
- umiejętność współpracy z innymi
- wzrost zainteresowania wiedzą przyrodniczą
- zrozumienie potrzeby dbania o przyrodę i najbliższe środowisko
- nauka aktywnych form spędzania czasu
- poprawa kondycji fizycznej