„Każdy ma prawo do szczęścia
i swego miejsca w społeczeństwie”
Maria Grzegorzewska
INTEGRACJA W PRZEDSZKOLU MIEJSKIM NR 5 Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI „LEŚNA KRAINA” W OSTROŁĘCE
Integracyjny system kształcenia i wychowania w naszym przedszkolu ma już kilkunastoletnią tradycję. Długoletnia praktyka integracji przetarła szlaki wspólnego nauczania dzieci zdrowych i z niepełnosprawnościami. Dowiodła pozytywnego wpływu psychicznego i społecznego zbliżenia dzieci do siebie w warunkach wspólnej edukacji. Najkorzystniej jest wykształcić właściwą postawę w procesie wychowawczym wtedy, gdy tylko zaczynają się kształtować postawy – akceptujące lub odrzucające. Dzieci z różnorodnymi problemami przebywając w przedszkolu z rówieśnikami mają ogromną szansę – przekonać innych o swoich różnych zaletach, a więc dowieść, że mogą być równoprawnymi partnerami w zabawie, przyjaźni, a także udowodnić sobie samym o tym, że mogą na równych prawach funkcjonować w środowisku rówieśniczym. Integracja to szansa na wspólną zabawę i edukację dzieci zdrowych i z niepełnosprawnościami.
Poprzez zabawę, która jest jednym z najważniejszych warunków prawidłowego rozwoju dzieci uczą się:
- nawiązywania pozytywnych kontaktów z rówieśnikami,
- rozwijania podstawowych umiejętności społecznych, takich jak współpraca, przyjaźń, kompromis,
- planowania i organizowania własnych aktywności oraz stosowania zdobytej wiedzy i doświadczenia w praktyce,
- kreatywnego działania i aktywnych sposobów zdobywania wiedzy.
Dzieci z niepełnosprawnościami obcując na co dzień z pełnosprawnymi rówieśnikami:
- odnajdują swoje miejsce w środowisku, co w przyszłości umożliwi im odważniej patrzeć na świat,
- nabierają większej pewności siebie,
- rozwijają się bardzo dobrze i często właśnie z innymi dziećmi udaje im się osiągnąć to,
- o co bezskutecznie starają się dorośli,
- czują się akceptowane, bezpieczne i mają szansę osiągania sukcesów.
Dzieci pełnosprawne w obcowaniu z niepełnosprawnymi rówieśnikami uczą się:
- wrażliwości i tolerancji dla innych,
- akceptowania niepełnosprawności,
- umiejętności dzielenia się z kimś, kto ma mniej,
- odpowiedzialności i życzliwości wobec drugiego człowieka,
- większej otwartości na innych,
- świadomości tego, że nie wszyscy są jednakowi,
- większej wytrwałości i cierpliwości w pokonywaniu własnych trudności.
W naszym przedszkolu obejmujemy opieką dzieci z różnorodnymi niepełnosprawnościami, a w szczególności:
- dzieci niesłyszące,
- dzieci słabosłyszące,
- dzieci niewidome,
- dzieci słabowidzące,
- dzieci z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
- dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym,
- dzieci z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
- dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi, oraz dzieci niedostosowane społecznie lub dzieci zagrożone niedostosowaniem społecznym.
ZALETY ODDZIAŁU INTEGRACYJNEGO:
- Mała liczebność oddziałów integracyjnych, do których dzieci niepełnosprawne są kwalifikowane na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydawanego przez publiczną poradnię psychologiczno- pedagogiczną.
- Grupa integracyjna oparta jest na pracy dwóch nauczycieli jednocześnie: nauczyciela prowadzącego i nauczyciela współorganizującego kształcenie, który jest pedagogiem specjalnym. Grupy pracują w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego.
- Dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych program jest modyfikowany, czyli dostosowany do dynamiki rozwoju, możliwości dzieci i ich indywidualnego tempa pracy.
- Podczas zajęć występuje indywidualizacja w procesie uczenia się. Zadania dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych są dostosowane do indywidualnych możliwości dziecka. Bardzo często stwarzane są sytuacje dydaktyczne i wychowawcze, w których dzieci zdrowe i niepełnosprawne podejmują wspólne, różnorodne działania, są partnerami, razem pokonują trudności i osiągają sukcesy. Sytuacje te sprzyjają nie tylko uspołecznieniu, ale podnoszą poczucie własnej wartości i budzą wiarę we własne możliwości.
Wychowanie i kształcenie integracyjne przynosi więc korzyści każdemu dziecku w przedszkolu oraz całej społeczności przedszkolnej, a w przyszłości pozwoli stworzyć bardziej wyrozumiale, tolerancyjne i pozytywnie nastawione społeczeństwo.
DLA DZIECI POSIADAJĄCYCH ORZECZENIA O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO ORGANIZUJEMY ZAJĘCIA SPECJALISTYCZNE, DOSTOSOWANE DO POTRZEB I MOŻLIWOŚCI PSYCHOFIZYCZNYCH DZIECKA:
- ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE– mg Małgorzata Pogorzelska
- ZAJĘCIA PEDAGOGICZNE– mgr Anna Dobrzyńska, mgr Katarzyna Kiereś, mgr Dorota Piątak, mgr Mariola Włodarczyk- Staszczuk, mgr Agnieszka Borkowska
- INTEGRACJA SENSORYCZNA– mgr Zdzisława Rekosz,
- ZAJĘCIA Z REHABILITACJI RUCHOWEJ– mgr Bartosz Zaorski
- SURDOPEDAGOGIKA– mgr Aneta Kęszczyk,
- TYFLOPEDAGOGIKA– mgr Aneta Kęszczyk,
- TRENING UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH– mgr Kasia Kiereś, mgr Mariola Włodarczyk- Staszczuk, mgr Dorota Piątak
- KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA I WSPOMAGAJĄCA AAC– mgr Dorota Piątak, mgr Mariola Włodarczyk- Staszczuk
- ZAJĘCIA Z PSYCHOLOGIEM
FORMY WSPARCIA DLA RODZICÓW DZIECI POSIADAJĄCYCH ORZECZENIA O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO:
- GRUPA WSPARCIA DLA RODZICÓW DZIECI Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI- mgr Zdzisława Rekosz, mgr Dorota Piątak, mgr Mariola Włodarczyk- Staszczuk, mgr Anna Dobrzyńska
- ROZMOWY I PORADNICTWO INDYWIDUALNE- SPECJALIŚCI, WYCHOWAWCY Z PRZEDSZKOLA
- KONSULTACJE I PORADY SPECJALISTÓW- SPECJALIŚCI Z PORADNI PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNEJ